lördag 4 oktober 2014

Ja eller nej?

Då ska vi se här. Satt och funderade nyss på det här med kommunikation och varför det ofta blir så fel mellan människor. Jag till exempel, är en sån människa som gillar att få raka svar om jag ställer en fråga. En enkel ja eller nej fråga ska inte behöva bli en uppsats utan någon slutsats utan helt enkelt ska man svara ja eller nej. Många är uppfostrade till att svara på ett trevligt och väluppfostrat sätt som ofta svaras med en fråga.. Exempel:

- Vill du ha sällskap? (enkel ja eller nej fråga)
- Om du vill(?) Vill du göra någonting annat så får du göra det så klart om du vill.

Detta för mig är inte ett ordentligt svar. I mitt huvud så ställer man frågan så vill man självklart ge sällskapet. Nu är detta ett lite löjligt exempel men jag tycker att det gör rätt mycket. Erbjuds något tackar man ja eller nej. "Vill du smaka på vår nya choklad? "- Ja/nej. "Vill du ta en promenad?" - Ja/Nej. "Vill du äta något?", Själv tycker jag att detta är ganska enkelt men alla är olika. Det vill säga, det är inte heller fel att svara som många gör och vilja kompromissa med den andre personen eller vilja visa en viss respekt för vad den personen vill. Absolut inte! Det är en bra fördel men ibland vill man fan bara ha raka svar. :P

Kram på er.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar